TYPE TipElement=RECORD cheie:Integer; {alte cimpuri} END; TipIndex=1..N; TipTablou=ARRAY[TipIndex] OF TipElement; VAR a : TipTablou;Se mentioneaza ca tipul cimpului "cheie" poate fi orice tip pe care e definita o relatie de ordonare (intreg, real, sir de caractere, enumerare).
Algoritmii de sortare se deosebesc intre ei prin eficienta, timp de executie necesar, exprimat prin functia O. Sint folositi pentru aprecierea eficientei si: numarul compararilor de chei efectuate pentru sortare (C), mai ales atunci cind cheile sint siruri lungi de caractere si numarul miscarilor (asignarilor) de elemente (M),atunci cind dimensiunea elementelor tabloului este mare, in aceasta situatie fiind indicat ca pentru sortare sa se foloseasca un tablou paralel de cursori la elementele celui initial.
Acesti indicatori depind de numarul elementelor tabloului (N).
Pentru a gasi locul in care trebuie sa fie inserat a[i] se parcurge sirul a[1],...,a[i-1] de la dreapta spre stinga, pina cind fie se gaseste un element cu cheia <= a[i].cheie, fie s-a atins capatul sirului. Aici se poate utiliza metoda fanionului, extinzind tabloul spre stinga cu elementul a[0] care se asigneaza initial cu a[i] (deci TipIndex=0..N).
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure Insertie; VAR i,j : TipIndex; begin for i:=2 to N do begin {insereaza a[i] la locul potrivit in sirul a[1]...a[i]} a[0]:=a[i]; j:=i-1; {cauta locul de inserare} while a[j].cheie > a[0].cheie do begin a[j+1]:=a[j]; j:=j-1 end; a[j+1]:=a[0] end; end; {Insertie}In cazul sortarii prin insertie C si M sint de ordinul N*N, avind valori minime cind tabloul e ordonat si maxime cind tabloul e ordonat descrescator. Aceasta metoda este stabila.
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure InsertieBinara; VAR i,j,s,d,m : TipIndex; x : TipElement; begin for i:=2 to N do begin x:=a[i]; s:=1; d:=i-1; while s<=d do begin m:=(s+d) div 2; if a[m].cheie > x.cheie then d:=m-1 else s:=m+1 end; for j:=i-1 downto s do a[j+1]:=a[j]; a[s]:=x end end; {InsertieBinara}In cadrul acestei metode, C este de ordinul N*log N, iar M de N*N. Se obtin valori minime ale lui C pentru tablouri ordonate invers si valori maxime pentru tablouri ordonate.
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure Selectie; VAR i,j,k : TipIndex; x : TipElement; begin for i:=1 to N-1 do begin k:=i; x:=a[i]; for j:=i+1 to N do if a[j].cheie < x.cheie then begin x:=a[j]; k:=j end; a[k]:=a[i]; a[i]:=x end end; {Selectie}In cazul sortarii prin selectie C este de ordinul N*N , iar M este de ordinul N*ln N. Aceasta metoda este mai putin rapida pentru tablouri ordonate sau aproape ordonate.
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure SelectiePerform; VAR i,j,min : TipIndex; x : TipElement; begin for i:=1 to N-1 do begin min:=i; for j:=i+1 to N do if a[j].cheie < a[min].cheie then min:=j; x:=a[min]; a[min]:=a[i]; a[i]:=x end end; {SelectiePerform}
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure BubbleSort; VAR i,j : TipIndex; x : TipElement; begin for i:=2 to N do for j:=N downto i do if a[j-1].cheie>a[j].cheie then begin x:=a[j-1]; a[j-1]:=a[j]; a[j]:=x end end; {BubbleSort}
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure ShakerSort; VAR j,k,l,r : TipIndex; x : TipElement; begin l:=2; r:=N; k:=N; repeat for j:=r downto l do if a[j-1].cheie>a[j].cheie then begin x:=a[j-1]; a[j-1]:=a[j]; a[j]:=x; k:=j end; l:=k+1; for j:=l to r do if a[j-1].cheie>a[j].cheie then begin x:=a[j-1]; a[j-1]:=a[j]; a[j]:=x; k:=j end; r:=k-1 until l > r end; {ShakerSort}La sortarile bubblesort si shakersort, M si C sint proportionali cu N*N, metodele fiind mai putin performante decit cele anterioare.
Se realizeaza t treceri asupra tabloului, la fiecare trecere i luindu-se in considerare elementele a[1], a[1+hi], a[1+2*hi] etc. Aceste elemente se sorteaza aplicind metoda insertiei, cu utilizarea fanionului. S-a demonstrat ca eficienta algoritmului creste daca valorile incrementilor nu sint puteri ale lui 2. Pentru a putea folosi tehnica fanionului la aceasta metoda este necesar sa se prelungeasca tabloul a spre stinga cu inca h1 elemente.
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure ShellSort; const h1=...; var i,j,k,s : -h1+1..N; x : TipElement; m : 1..t; h : ARRAY[1..t] OF Integer; a : ARRAY[-h1+1..N] OF TipElement; begin {initializarea elementelor lui h} for m:=1 to t do begin k:=h[m]; s:=-k; {pozitia fanionului} for i:=k+1 to N do begin j:=i-k; if s=0 then s:=-k; inc(s); a[s]:=a[i]; while a[s].cheie < a[j].cheie do begin a[j+k]:=a[j]; j:=j-k end; a[j+k]:=a[s] end end end; {ShellSort}
Se aduce tabloul la forma unui ansamblu, adica pentru orice i,j, k din intervalul [1,N], unde j=2*i si k=2*i+1, sa avem a[i].cheie<=a[j].cheie si a[i].cheie<=a[k].cheie (*) Se observa ca in acest caz a[1] este elementul cu cheia minima in tablou. Se interschimba elementele a[1] si a[N] si se aduce subtabloul a[1],...,a[N-1] la forma de ansamblu, apoi se interschimba elementele a[1] si a[N-1] si se aduce subtabloul a[1],...,a[N-2] la forma de ansamblu s.a.m.d. In final rezulta tabloul ordonat invers. Daca se schimba sensul relatiilor in conditiile (*) atunci se obtine o ordonare directa a tabloului (a[1] va fi elementul cu cheia maxima).
Aducerea unui tablou la forma de ansamblu se bazeaza pe faptul ca subtabloul a[N/2+1],...,a[N] este deja un ansamblu (nu exista indicii j si k definiti ca mai sus). Acest subtablou se va extinde mereu spre stinga cu cite un element al tabloului, pina cind se ajunge la a[1]. Elementul adaugat va fi glisat astfel incit subtabloul extins sa devina ansamblu.
Implementarea algoritmului in Pascal:
procedure HeapSort; VAR s,d : TipIndex; x : TipElement; procedure Deplasare(s,d : TipIndex); VAR i,j : TipIndex; ret : Boolean; begin {Deplasare} i:=s; j:=2*i; x:=a[i]; ret:=False; while (j<=d) and (not ret) do begin if j1 do begin s:=s-1; Deplasare(s,N); end; {sortare} while d > 1 do begin x:=a[1]; a[1]:=a[d]; a[d]:=x; d:=d-1; Deplasare(1,d) end end; {HeapSort}
Procedura Deplasare(s,d) realizeaza glisarea elementului a[s] astfel ca subtabloul a[s],...,a[d] (s Procedura descrisa se aplica in continuare pe rind celor doua partitii obtinute, apoi celor patru partitii s.a.m.d., pina cind fiecare partitie ajunge sa fie formata dintr-un singur element.
Implementarea algoritmului in Pascal: metoda Quicksort se poate implementa in doua moduri: recursiv si nerecursiv. In ambele cazuri s-a convenit ca elementul x sa fie ales la mijlocul tabloului (respectiv partitiei).
Implementarea algoritmului in Pascal:
Aceste metode trateaza cheile de sortat ca numere reprezentate intr-o anumita baza de numeratie R (radix) si lucreaza cu cifrele individuale ale numarului. Pentru implementarea pe sisteme de calcul se preteaza metodele care utilizeaza R=2 si care lucreaza deci cu bitii ce formeaza numerele.
In sortarea radix cu R=2 operatia fundamentala necesara este extractia unui set contiguu de biti dintr-un numar. In Pascal aceasta operatie se poate simula cu ajutorul operatorilor "div" si "mod". Ca atare se va defini o functie care va returna "j biti care apar la k pozitii de la marginea dreapta a lui x", unde x este numarul considerat:
Implementarea algoritmului in Pascal:
Instructiunea marcata cu "*" are ca efect refacerea lungimii partitiei daca toti bitii testati sint 0.
Pentru o distributie normala a bitilor metoda lucreaza mai repede chiar si decit Quicksort.
Se observa ca numarul de treceri se reduce daca "m" este mare, ceea ce conduce insa la cresterea dimensiunii tabloului Numar. S-a constatat ca metoda este eficienta pentru m=4 sau m=8.
Implementarea algoritmului in Pascal:
2.1.2.c Sortarea prin partitionare (quicksort)
Principiu: se alege un element oarecare a[k] al tabloului (1<=k<=N) si vom nota cu x valoarea acestui element. Se parcurge tabloul de la stinga, pina cind se gaseste primul element a[i].cheie>x.cheie. Apoi se parcurge tabloul de la dreapta, pina cind se gaseste primul element a[j].cheie
procedure QuickSort_Recursiv;
VAR m:TipIndex;
procedure Sortare(s,d:TipIndex);
VAR i,j:TipIndex;
x,w:TipElement;
begin
i:=s; j:=d; x:=a[(s+d) div 2];
repeat
while a[i].cheie
In cazul algoritmului nerecursiv este necesara o stiva care memoreaza limitele uneia dintre cele doua partitii care apar la o trecere, si anume limitele partitiei care este tratata a doua (aici, partitia dreapta). Timpul de executie este O(N* log N) si O(N*N),in cazul cel mai defavorabil.
2.2. Metode de sortare care tin cont de valorile cheilor
2.2.1. Tehnica binsort
Se poate aplica in cazul in care cheile sint valori de tip intreg cuprinse in intervalul 1..N si nu exista duplicate. Principiu: se parcurge tabloul a, verificindu-se daca elementul a[i] are cheia j egala cu i. Daca j<>i se interschimba elementele a[i] si a[j].
procedure BinSort;
VAR i:TipIndex;
temp:TipElement;
begin
for i:=1 to N do
while a[i].cheie<>i do begin
temp:=a[i];
a[i]:=a[temp.cheie];
a[temp.cheie]:=temp
end
end; {BinSort}
Timpul de executie este O(N).
2.3. Metode de sortare care folosesc baze de numeratie (RadixSort)
function Biti(x,k,j:Integer):Integer;
VAR doik,doij,i:Integer;
begin
doik:=1; doij:=1;
for i:=1 to k do doik:=doik*2; {2 la puterea k}
for i:=1 to j do doij:=doij*2; {2 la puterea j}
Biti:=(x div doik) mod doij
end; {Biti}
2.3.a Sortarea radix prin interschimbare
Principiu: se bazeaza pe faptul ca rezultatul comparatiei a doua chei este determinat numai de valoarea bitilor din prima pozitie la care ele difera (considerind bitii de la stinga spre dreapta). Astfel, cheile care au primul bit=0 sint trecute in fata celor care au primul bit=1; in continuare in fiecare grup
se aplica aceeasi metoda, pentru bitul urmator s.a.m.d. Procesul se desfasoara ca si la metoda Quicksort: se baleiaza tabloul de la stinga spre dreapta pina se gaseste o cheie care incepe cu 1;
se baleiaza apoi de la dreapta spre stinga pina se gaseste o cheie care incepe cu 0; se interschimba cele doua chei; se continua in felul acesta pina cind indicii de parcurgere se intilnesc: in acest moment tabloul are doua partitii. Se reia procedura expusa, considerind al doilea bit, pentru fiecare din partitiile rezultate etc.
procedure RadixSchimb(s,d:TipIndex; b:Integer);
{s,d - limitele partitiei de sortat
b - lungimea cheii-1 exprimata in biti=14 (chei pozitive)}
VAR i,j:TipIndex;
t:TipElement;
begin
if (d>s) and (b>=0) then begin
i:=s;j:=d;
repeat
while (Biti(a[i].cheie,b,1)=0) and (i < j) do i:=i+1;
while (Biti(a[j].cheie,b,1)=1) and (i < j) do j:=j-1;
t:=a[i]; a[i]:=a[j]; a[j]:=t
until j=i;
if Biti(a[d].cheie,b,1)=0 then j:=j+1; {*}
RadixSchimb(s,j-1,b-1);
RadixSchimb(j,d,b-1)
end
end; {RadixSchimb}
2.3.b. Sortarea radix directa
Principiu: Examineaza toti bitii care formeaza cheia de la dreapta la stinga, considerind cite "m" biti deodata (unde "m" este un divizor al lungimii cheii - "b"). In felul acesta sortarea se executa in b/m treceri. Aplicarea acestei metode de sortare presupune folosirea unui tablou auxiliar T care memoreaza rezultatul fiecarei treceri, precum si a unui tablou Numar care sa contina distributia
cheilor in raport cu cei "m" biti considerati la un moment dat: adica pentru fiecare combinatie posibila de "m" biti trebuie sa se determine numarul cheilor care contin acea combinatie; de aici rezulta ca dimensiunea tabloului Numar este 2**m. Pentru ca algoritmul sa functioneze corect este necesar ca fiecare sortare dupa "m" biti sa fie stabila.
procedure RadixDirect;
VAR i:TipIndex;
j,k:0..M1; {M1 = 2**m-1}
Trecere:Integer;
Numar:ARRAY[0..M1] OF Integer;
T:TipTablou;
begin
for Trecere:=0 to (b div m)-1 do begin
for j:=0 to M1 do Numar[j]:=0;
for i:=1 to N do begin
k:=Biti(a[i].cheie,Trecere*m,m);
Numar[k]:=Numar[k]+1;
end;
for j:=1 to M1 do {*}
Numar[j]:=Numar[j-1]+Numar[j];
for i:=N downto 1 do begin {**}
k:=Biti(a[i].cheie,Trecere*m,m);
T[Numar[k]]:=a[i];
Numar[k]:=Numar[k]-1;
end;
for i:=1 to N do a[i]:=T[i];
end;
end; {RadixDirect}
Observatii: in ciclul "for" notat cu "*" se determina practic indicii in tabloul T la care vor fi plasate elementele tabloului a la fiecare trecere; in ciclul "for" notat cu "**" tabloul a este parcurs de la sfirsit spre inceput pentru a se respecta necesitatea ca sortarea dupa "m" biti sa fie stabila.